بررسی محتوای کپی
بررسی محتوای کپی
سلام به تمامی همراهان خوب وبسایت ما 😘😍
همه ما در کودکی انیمیشن تام و جری را دیده ایم و میدانیم جری همیشه از دست تام فراری بود.
حالا میخوایم داستان این انیمیشن رو در دنیای طراحی وب بازنگری کنیم.
اگر جری را محتوای بارگذاری شده در وبسایت و تام رو موتور جستجو گوگل در نظر بگیریم اصل داستان رو متوجه میشیم.
موتور جستجو گوگل دائما در وبسایت ها میگردد تا محتوای کپی شده را پیدا کند.
نه تنها گوگل بلکه هیچ موتور جستوجو دیگری دوست ندارد محتواهای کاملا یکسان و محتوای کپی در نتایج جستجو کاربر نشان دهد.
از این رو موتورهای جستجو به دنبال محتوا خاص و منحصر به فرد میگردد.
گوگل در بین آن همه محتوای تکراری پیدا شده نمیتواند محتوا اصلی را پیدا کند تا به کاربر آن را به عنوان لینک با اعتبار بالا پیشنهاد دهد.
داشتن محتوای کپی در وبسایت باعث افت رتبه بندی سئو وبسایت میشود.
مخاطب به دنبال پیدا کردن مطالب جستجو کاربردی و یونیک است.
نتیجه میگیریم که مخاطب با وارد شدن بر یک وبسایت انتظار دارد به مطالب منحصر به فرد مرتبط با آن موضوع که جستجو کرده است برخورد کند.
علاوه بر این اگر محتوای سایت ها به طور یکسان و کپی باشند ربات های گوگل ( تام داستان) آن وبسایت ها را شناسایی کرده و اسپم میکنند.
حتی ممکن است از نتایج گوگل حذف شوند.
حتما میپرسید به چه محتوایی ، محتوای کپی میگویند ؟ جواب سوالات در دست ماست.
با ما همراه باشد.👇
محتوا تکراری یا Duplicate Content یعنی چه؟
در یک تعریف ساده باید بگوییم ، محتوای کپی ( تکراری ) یعنی این که محتوای وبسایت شما، منحصر به فرد نیست.
به محتوا های کاملا یکسانی که در دو صفحه متفاوت با دو URL متفاوت ظاهر میشوند، محتوای کپی یا Duplicate Content میگویند.
این تکراری یا کپی بودن محتوا میتواند درون وبسایت خودتان باشد یا محتوایی باشد که شما از وبسایت های دیگر گرفته اید.
حتی میتواند وبسایتی باشد که از محتوا شما استفاده کرده است.
هر یک از این سه حالت نشان دهنده محتوا تکراری است.
گوگل برای محتوای کپی تبعیض قائل نمیشود ، از آنجا که موتورهای جستجو در نشان دادن نتایج دچار سردرگمی میشوند و نمیدانند در جستجوی کلیدواژه ، کدام صفحه را باید نمایش دهند باعث افت رتبه سئو سایت خواهد شد.
اگر شما در وبسایت خود چندین محتوا تکراری و یکسان در چند صفحه مختلف دارید میتوانید با ایندکس کردن یک صفحه و نو ایندکس کردن صفحات دیگر به گوگل بفهمانید که کدام صفحه اصلی است.
برای این کار کافیست که کد زیر را به متن خود اضافه کنید.
rel = canonical
با این کار به گوگل میفهمانید که بله ! درست است ما چندین صفحه داریم اما فقط میخوایم صفحه X ایندکس شود.
محتوا تکراری چگونه به وجود میآید؟
⭐ وجود چند URL یکسان با پسوند های مختلف.
ممکن است صاحبان کسب و کار برای آن دیگری نتواند دامنه را صاحب شود ، چندین دامنه را خریداری کنند.
مثال : www.exam.com , www.exam.ir و…
⭐ محتوای یکسان با پارامترهای مختلف URL لینک است.
مثلاً محصولات یک فروشگاه آنلاین توسط پارامترهای مختلف تقسیمبندی شود ولی در نهایت همه آنها نتیجهای یکسان را نمایش دهد.
⭐ مطلبی در وبسایت با www و بدون www قابل دسترس باشد.
⭐ آدرس یک وبسایت هم با HTTP و هم با HTTPS در دسترس باشد.
⭐ تغییر دادن دامنه و استفاده از محتوا قبلی در دامنه جدید.
⭐ ورژن سازگار با موبایل و تبلت یک وبسایت با محتوایی یکسان.
و…..
آیای محتوای کپی مخرب است؟
قبل از آن که یک محتوای کپی را در سایت خود قرار دهید از خود بپرسید که چرا این کار را انجام میدهید.
اگر به خاطر دلایل شخصی است و سودی برای مخاطب ندارد توصیخ میکنم این کار را نکنید.
چرا که محتواهای کپی اعتبار و وجههٔ شما را در بین مخاطبان خراب میکند.
گوگل در مقاله خود درباره “محتوای کپی ” تاکید وار می گوید:
“وجود محتوای تکراری در یک سایت، زمینه ای برای اقدام علیه آن سایت نیست مگر اینکه تشخیص داده شود هدف از این تکرار، فریب و دستکاری نتایج موتور جستجو است”
اگر گوگل احساس کند که شما میخواهید با محتوای کپی نتایج جستوجو را دستکاری کنید ، نسبت به سایت شما اقدام میکند و ممکن است تا حذف وبسایت شما نیز پیش برود.
حذف وبسایت دارای محتوای کپی به عنوان ” لیست سیاه گوگل ” ثبت میشود و حتی میتواند تمامی مواردی که برای بهینه سازی سئو وبسایت انجام داده اید را از بین ببرد.
محتوای کپی به عنوان اسپم ( هرزنامه ) شناخته میشود و دلیلی مناسب و محرکی برای حذف ویسایت است.
موتور های جستجو میخواهند نتایج مختلف را نسبت به یک موضوع نشان دهند نه 100 محتوای کپی و تکراری.
از این رو بیشتر موتورهای جستجو متنی مثل متن زیر را در صفحه اول خود مینویسند.
“به منظور نشان دادن نتایج مناسب، نتایجی که بسیار شبیه هم هستند حذف شده اند.”
این نتایج اضافی به صورت یک پیوند فرعی نشان داده می شوند که تعداد کمی از کاربران، روی آن کلیک می کنند.
این مسئله به این معنا است که محتوای شما از دید بینندگان پنهان می شود و امتیازی که امیدوار بودید با این روش به دست آورید، از بین می رود.
این فرعی قرار دادن پیوند محتوای کپی یک تنبیه نیست و صرفا برای قردانی از وبسایت اصلی است و گوگل ان را به عنوان مالک محتوا در نظر میگیرد.
تاثیر محتوا تکراری بر سئو
باید تا این جای کار مشخص شده باشد که این نوع محتوا بر سئوی وبسایت شما تاثیری منفی خواهد داشت.
هدف از سئو بیشینهسازی ترافیک سایت شما و بالا بردن رتبه آن در صفحه سرچ است.
حالا فرض کنید که شما به جای گوگل نشستهاید و با وبسایتی طرف هستید که چندین نسخه همسان از دقیقا یک محتوا را ارائه داده است!
اگر برنامهنویسان سایت شما به درستی کار نکرده باشند، ممکن است گوگل در تشخیص صفحه اصلی و تفکیک آن از محتوای تکراری اشتباه کند.
در اینصورت ممکن است برنامههای شما برای سئوی صفحات خاص و ایجاد ترافیک بر روی آنها به هم بریزد و مخاطبان خود را از دست بدهید!
یکی دیگر از مشکلاتی که این محتواها برای سئو ایجاد میکند، کاهش رتبهبندی از طریق بکلینک است.
میدانیم که یکی از راههای افزایش سئوی سایت از طریق لینک سازی خارجی ارزشمند در سایتهای باکیفیت است.
حالا فرض کنید که هر کدام از وبسایتها به یکی از صفحات همسان وبسایت شما لینک داده باشد!
واضح است که در این صورت نیز هدف شما از ایجاد بکلینک برای ارتقای سئو محقق نخواهد شد.
حالا که با بطن محتوای کپی و علت ایجاد آن آشنا شدیم بیاید ابزارهایی که میتوان با آن ها محتوای کپی را شناسایی کرد را ببرسی کنیم.
ابزار های تشخیص محتوای کپی
گوگل
خود موتور جستوجو گوگل بهترین و آسان ترین روش تشخیص محتوای کپی است.
به این صورت که یک عبارت که نهایت 32 کلمه است را در باکس سرچ گوگل داخل دابل کوتیشن ( ” ” ) قرار میدهیم.
اینجوری گوگل میگردد و وبسایت هایی رو که عینا این عبارت در آن ها آورده شده است را پیدا میکند.
محتوا منحصر به فرد
همونجور که در عکس بالا میبینید عبارت “ ساسان درویش پور|طراحی وبسایت “ فقط مختص آکادمی ساسان درویش پور است.
این روش یک عیب نسبتا بزرگ دارد آن هم این است که ما معمولا به این روش کل متن را بررسی نمیکنیم و فقط مقداری از متن را چک میکنیم ، پس ممکن است از بقیه محتوای کپی بی خبر بمانیم.
Duplichecker
ابزار Duplichecker
Duplichecker از بهترین سایت ها برای بررسی محتوای کپی فارسی است که به دو صورت رایگان و پرمیوم در دسترس است.
در این سایت میتوانید به سه روش محتوای کپی را بررسی کنید
- وارد کردم آدرس URL سایت مورد نظر
- آپلود فایل
- وارد کردن قسمتی از متن که در نهایت 1000 کلمه باشد.
در هیچ یک از این موارد نیاز به ثبت نام در سایت نیست و کافیست چند دقیقه صبر کنید تا به شما نشان دهد وبسایت منتظر محتوای کپی دارد یا یونیک.
این سایت از فایل با فرمت هایی مثل tex، .txt، .doc، .docx، .odt، .pdf، و rtf. پشتیبانی میکند ، نتایج را به صورت درصد نشان میدهد و همچنین منابعی سرقت ادبی داشتهاند را مشخص میکند و از چند زبان دیگر جز زبان فارسی پشتیبانی میکند.
گفتیم که این وبسایت دو نسخه رایگان و پرمیوم دارد.
در نسخه رایگان ممکن است با تبلیغات رو به رو شوید که در نسخه پرمیوم از این خبرا نیست و همچنین میتوانید محتوا تا 25 هزار کلمه وارد کنید.
امکانات دیگر نسخه پرمویم هم شناسایی خطاهای گرامری، گزارش دقیقتر و پشتیبانی است.
Edubirdie
ابزار Edubirdi
سایت Edubirdie یکی دیگر از ابزار های بررسی محتوای کپی است که با رابط کاربری بسیار ساده مواردی مثل اصالت محتوا ، ایراد گرامری ، خوانا بودن متن ، وجود کلمات زائد ، و تشخیص کلمات مترادف و تکراری بررسی میکند.
برای استفاده از این ابزار ابتدا در سایت ثبت نام کنید و سپس محتوا را که تا 10 هزار کلمه محدودیت دارد وارد کنید.
از ایرادات این وبسایت این است که به صورت رایگان اصالت محتوا را ارائه نمیکند و باید حساب Edubirdie را شارژ کنید.
Plagscan
ابزار Plagscan
ابتدا در سایت Plagscan ثبت نام کنید تا به راحتی به امکاناتش دسترسی داشته باشید.
با روش هایی مثل وارد کردن آدرس وبسایت ، آپلود فایل در هر فرمتی و وارد کردن قسمتی از متن اصل بودن یا کپی بودن محتوا را بررسی کنید.
این ابزار برای محتوای فارسی به خوبی عمل میکند اما برعکس سایر ابزار های ذکر شده به جای محدودیت کلمه محدودیت بررسی موارد دارد که تا 20 مورد را میتوانید با این ابزار بررسی کنید.
Articlechecker
ابزار Articlechecker
Articlechecker مخصوص بررسی محتواهای انگلیسی است و علاوه بر آنالیز کپیبودن محتوا ، گزارشهای دقیق و خوبی درباره جملهبندی ، ساختار متن و غلطهای املایی ارائه میکند.
گراملی
ابزار گراملی
با توجه به اسم این ابزار خیلی ها گمان میکنند که ابزار گراملی فقط برای بررسی گرامر ، ساختار جملات و غلط های املایی است اما این ابزار، علاوه بر این امکانات، قابلیت سنجش کپی بودن متن را هم دارد.
این ابزار برای بررسی محتوا انگلیسی به شدت پیشنهاد میشود اما متاسفانه برای استفاده از امکانات آن باید مبلغی پرداخت کنید و رایگان نیست.
Plagiarismdetector
ابزار plagiarismdetector
این ابزار مانند Duplichecker دو نسخه رایگان و پرمیوم دارد.
با وارد کردن محتوا تا 1000 کلمه در نسخه رایگان میتوانید متوجه شوید محتوای کپی است یا خیر.
Plag Spotter
ابزار Plag Spotter
یکی دیگر از ابزار های بسیار دقیق برای بررسی یونیک بودن یا کپی محتوا یک وبسایت Plag Spotter است.
با وارد کردن آدرس URL به راحتی در عرض چند دقیقه میتوانید متوجه شوید دارای محتوای کپی است یا خیر.
iThenticate
ابزار iThenticate
iThenticate در بین محققان و ناشران به عنوان بررسی کننده سرقت ادبی مشهور است.
این ابزار نتایج جامعی را در اختیار شما قرار می دهد که بخش های متنی را که کپی شده اند و یا قسمت هایی که نیاز به تغییر دارند را برجسته می کند.
این ابزار به یک پایگاه داده بی نظیر دسترسی دارد که به متخصصان کمک می کند تا از نرم افزار برای بررسی سرقت ادبی استفاده کنند.
این ابزار نتایج جامعی را با استفاده از نکات برجسته گزارش شباهت ارائه می دهد که قابل اعتماد هستند و به سادگی می توان از اصالت آن اطمینان حاصل کرد.
همراه با این، ابزار چندین منبع و منطبق را مرور می کند تا تجزیه و تحلیل کار را برای بررسی آسان کند.
Copyscape
ابزار Copyscape
ابزار Copyscape در دو نسخهٔ رایگان و پرمیوم قابل استفاده است.
در نسخهٔ رایگان، محتوا اول باید منتشر شده باشد تا بتوانید لینک آن (URL) را در نوار جستوجو سرچ و آن را چک کنید.
اگر میخواهید یک مقاله منتشرنشده را بررسی کنید، باید اشتراک آن را بخرید.
این ابزار علاوه بر اینکه لیستی از منابع کپیکار را به شما نشان میدهد، قسمتهایی از متن را که کپی هستند هم مشخص میکند.
با توجه به تمام موارد ذکر شده حتما از خود میپرسید که چگونه محتوایی تولید کنید که نباشد؟
برای این سوال هم جواب تو آستینمون داریم.
چگونه محتوای غیر کپی تولید کنیم ؟
اگر میخواهید در مورد مطلبی تولید محتوا کنید که مشابه آن در دیگر وبسایت ها موجود است اما در نظر دارید از نظر گوگل محتوایی کپی نباشد راهکار برای شما بازنویسی محتوا است.
کافیست چندین سایت را مطالعه کنید و محتوا مورد نظر را با لحن خودتان بنویسید.
اما اگر میخواهید محتوا شما خاص تر و کاملا یونیک باشد میتوانید از طریق رپرتاژ نویسی این کار را انجام دهید.
در آخر…
ما در این پست سعی کردیم شما را کاملا با محتوای کپی و مضرات آن آشنا کنیم.
برا تشخیص محتوای کپی چند ابزار پیشنهاد دادیم که در بین آن ها ابزارهایی برای محتوا فارسی و بعضی ابزار ها برای محتوا انگلیسی مناسب هستند.
برای محتوا فارسی پیشمهاد ما به شما Duplichecker و Plagiarismdetector و برای محتوا انگلیسی گراملی است.
امیدواریم این پست برای شما مفید بوده باشد.
منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان هستیم.
بدرود.👋
درباره نرگس حاجی حسینی
نرگس حاجی حسینی هستم. فارقالتحصیل مهندسی نرم افزار درسال 1402 . در حوزه طراحی وب و تولید محتوا حدود 2سال فعالیت دارم. علاقه مند به طراحی سایت وهمیشه در دنیای تکنولوژی به دنبال اپدیت نگه داشتن خودم هستم.در تیم آکادمی ساسان درویش پور به عنوان نویسنده و تولید کننده محتوا در خدمت شما عزیزان هستم
نوشتههای بیشتر از نرگس حاجی حسینی
دیدگاهتان را بنویسید